Digitaal bankieren is het toverwoord en ook ABN Amro beseft dat de grootbank niet alle wijsheid in pacht heeft. Met een startupfonds voor slimme digitale diensten wil ABN Amro voeling houden met kansrijke innovaties.
De permanente digitale revolutie maakt het voor elk bedrijf bedrijf lastig om up-to-date te blijven met de laatste innovaties en kansen in de markt. Hoe groter je bent, hoe groter het gevaar ook dat de meeste aandacht gaat naar de bestaande winstgevende business, met als risico dat je kwetsbaar wordt voor disruptieve nieuwe technologie.
Hoe zorg je als dominante partij dat je niet wordt ingehaald door nieuwkomers die het technologisch beter voor elkaar hebben? Grote Amerikaanse techbedrijven zoals Apple, Google en Facebook hebben daar een beproefde strategie voor: permanent volgen wat jonge, veelbelovende startups doen. En als er eentje erg succesvol dreigt te worden, dan koop je die gewoon.
Bekende voorbeelden zijn videosite YouTube en besturingssysteem Android voor mobieltjes, die op het juist moment door Google zijn gekocht; of Instagram dat werd opgeslokt door Facebook.
Startupfonds ABN Amro: digitale apps en diensten
Voor grootbanken ligt de disruptie momenteel vooral bij nieuwe digitale betalingsmogelijkheden. Daar doen ze zelf het nodige aan, maar er is ook nieuwe concurrentie op komst. Google en Apple timmeren aan de weg met mobiele portemonnee’s en er zijn ook outsiders, zoals de nieuwe betalingsdienst Bunq die eind september van zich deed spreken.
ABN Amro wil niet achterblijven en maakte woensdag bekend 10 miljoen euro beschikbaar te stellen in een fonds voor startende bedrijven die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. "Door te investeren in deze bedrijven kan ABN Amro de kennis, technologie en innovatiekracht van deze bedrijven benutten om haar klanten nog beter te bedienen. De startups kunnen op hun beurt profiteren van ónze ervaring, expertise en netwerk van investeerders", aldus directeur digital banking Frank Verkerk.
Wie komen er in aanmerking voor een kapitaalinjectie van ABN Amro? Starters moeten al een een product hebben, duidelijk groeien en producten en technologieën ontwikkelen "die nuttig zijn voor ABN Amro klanten of de bedrijfsvoering van ABN Amro zelf", zo meldt de bank in een persbericht. Per startup wil ABN Amro een bedrag tussen de 250 duizend en 1,5 miljoen euro investeren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl